Alles begint met een schone basis. Daarom is het voorwassen van de lak minstens net zo belangrijk als het polijsten ervan.
Het voorwastraject gaat als volgt;
- Velgen reinigen. Velgen (en banden) in sprayen met een zuurvrije reiniger in de vorm van actief schuim. Dit zgn. contactloos wasproces zorgt ervoor dat grove vervuiling wordt losgeweekt en niet (middels contact) de velgen kan beschadigen. Na het afspoelen spray ik de velgen één voor één nogmaals in en reinig ik ze met zachte kwasten en borstels. Hierna spoel ik de velgen af en ga ik door naar de lak.
Ik houd deze volgorde aan zodat vuil wat ik van de velgen af spuit met hoge druk niet op de vers gewassen lak terecht komt en dat dit later (bij het polijsten) voor problemen gaat zorgen. - Lak in sprayen met actiefschuim en afspoelen. Tijdens dit contactloos wasproces weekt de actieve schuim de grovere verontreiniging los en tijdens het afspoelen wordt het verwijderd van de lak. Hiermee voorkom ik dat losse, grovere verontreiniging de lak beschadigd met een contactwas.
- Lak nogmaals in sprayen met actiefschuim en contactwas. Nu ga ik met een zachte kwast langs alle naden, rubbers, sponningen, lijsten en emblemen om in de kleinste naadjes alle verontreiniging te lijf te gaan. Ook de tankklep en sponningen van achterklep en motorkap komen aan de beurt. Hierna was ik met een zachte washand de lak en spoel ik alles grondig af.
- Lak én velgen in sprayen met Iron- and Fallout remover. Deze speciale reiniger gaat ijzerdeeltjes en remstofdeeltjes te lijf en weekt deze los. Hierna spoel ik de auto af en was ik nogmaals met een zachte washand en spoel de auto vervolgens af.
- Lak kleien. Om een absoluut schone basis te creëren klei ik de lak. Dit is overigens niet altijd per se nodig. Of dit wel of niet nodig is voel ik met de hand. Je kunt het ook horen wanneer je over de lak wrijft. Tijdens het kleien haal ik verontreiniging die ik tijdens het was proces niet heb kunnen verwijderen weg. Wanneer ik teerresten of insecten tegen kom die zich niet laten weg kleien gebruik ik Tar and Glue Remover en/of Bug Remover van Gtechniq.
Nu heb ik de perfecte basis gecreëerd om de lak te gaan polijsten.
Afhankelijk van de grootte van de auto en mate van vervuiling neemt dit voorwastraject zo’n 1 tot 1,5 uur in beslag. Een tijdrovende klus, maar levert veel effectiviteit op bij het polijsten!
Dit voorwastraject hoort ALTIJD standaard bij een polijstbeurt van een auto! Want alleen dan begin ik met een perfecte basis en wordt het eindresultaat zo perfect mogelijk!